Káva v těhotenství – může se pít nebo škodí?

Jste nastávající maminka a jste milovnice kávy? Pokud si neumíte představit ráno bez šálku aromatické kávy, podívejme se, jaké množství kávy by se nemělo během gravidity překročit a kolik kofeinu obsahují jednotlivé druhy kávy.  

Káva v těhotenství

Podle odborníků by těhotným ženám neměla káva v malém množství uškodit. Přesto by se to s její konzumací rozhodně nemělo přehánět. Pokud by navíc těhotná žena pociťovala změny tlaku a měla pocit, že jí káva nedělá dobře, je lepší ji zcela omezit. Někdy se může stát, že vám navíc v těhotenství káva přestane chutnat. Většina odborných studií uvádí v těhotenství bezpečnou denní dávku kofeinu kolem 200 miligramů, ale maximálně 300 miligramů. Jeden šálek kávy by podle těchto údajů neměl představovat žádné riziko pro maminku ani pro miminko.

Obsah kofeinu v šálku kávy podle druhu

Obsah kofeinu v šálku kávy se odvíjí od druhu kávy, způsobu její přípravy a množství, ve kterém ji konzumujete a jak dlouho se louhuje. Čím jemněji je káva umletá, tím více kofeinu obsahuje.

  • espresso nebo cappuccino 50 až 90 mg
  • espresso lungo 90 až 150 mg
  • filtrovaná arabica 80 až 130 mg
  • filtrovaná robusta 140 až 200 mg
  • instantní káva 65 až 90 mg
  • kapsle Nespresso 55 až 90 mg

Kofein není jen v kávě

Kofein obsahují i energetické nápoje, které by měly být v těhotenství tabu. Je třeba si také dát pozor na větší konzumaci černého a zeleného čaje. Černý čaj může obsahovat podle druhu a kvality 40 až 120 mg kofeinu a zelený čaj 25 až 75 mg. Méně kofeinu je i v Coca Cole nebo v Kofole. Malé množství je i v čokoládě, zejména v hořké, která může obsahovat až 31 mg kofeinu.

Káva bez kofeinu v těhotenství

Malé množství kofeinu obsahuje i káva bez kofeinu. Na trhu je káva se dvěma způsoby odstraňování kofeinu z kávy. Evropský proces využívá na odstranění kofeinu použit chemický prostředek, látku dichlormetan, který se pak omyje. Švýcarský proces odstraňuje kofein pomocí vody a aktivního uhlíku. Zrna se louhují ve vodě a pak se přefiltrují přes uhlík, který kofein vstřebá. Tato metoda je zdravější, ale méně používaná.

Raději kvalitní espresso

Když už si tedy během těhotenství kávu nebudete chtít odepřít, vyhněte se turkovi i instantní kávě, která se s espressem nedá srovnat. To je navíc vhodné třeba v případě, že máte během těhotenství nízký tlak a trpíte závratěmi. Pokud jste navíc po kávě spokojenější, není co řešit. Maminky se mají v klidu připravovat na porod, což miminku prospívá. Vhodnou alternativou jsou náhražky kávy z obilovin, obsahující většinou ječmen, slad z ječmene, čekanku či žito, jako třena Melta nebo Caro. Pokud si nejste jistí, zda čekáte miminko, podívejte se jak poznat těhotenství.

Nadměrné množství kofeinu

Pokud je kofeinu během těhotenství větší množství, můžete více a rychle přibírat a pak mít potíže s nadváhou. To se ale stává při opravdu neobvyklému překračování stanovené hranice kofeinu. Odborníci tedy doporučují držet se maximálně 2 až 3 šálků kvalitního espressa denně. Po ránu ke kávě patří zdravá snídaně.

Autor příspěvku: Pavla Růžičková

Zajímá mě ekologie, příroda, zdravý životní styl, fitness, bydlení i zahrada, ale i ekonomika, osobní rozvoj a všechny zajímavé projekty.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *