14 tipů jak účinně zvýšit imunitu

Pokud chcete posílit svou imunitu, máme pro vás několik jednoduchých rad, jak na to. Vyzkoušejte je a uvidíte, že se budete cítit lépe a tipy se vám osvědčí.

1. Myjte si ruce pořádně a často

Až o polovinu se snížil počet onemocnění dýchacích cest u lidí, kteří si řádně a často umývali ruce, tedy minimálně 5x denně. Vědci z Naval Health Centre v San Diegu ve výsledku své studie hovoří jasně. Podle nich nemusíte používat ani speciální dezinfekční mýdlo a postačí to běžné a teplá voda. Osvojte si techniku mytí.

2. Nešiďte kvalitní spánek

Dostatek spánku je nejlepším doporučením, jak posílit svou imunitu. Vědci z Chicagské univerzity ve své studii tvrdí, že lidé, kteří týden spali 4 hodiny denně, vykazovali o ½ snížené množství protilátek proti chřipce i po očkování oproti těm, kteří spali 7,5 až 8,5 hodiny denně.

3. Jezte minerály a vitaminy

Vitaminy A, B6, B12, C a D jsou asi nejdůležitější. Z minerálů je to zase chrom, měď, selen, vápník a zinek. Stačí je přijímat v pestré stravě, ale klidně i v doplňcích stravy. Nejlépe fungují ve chvíli, kdy je přijmete současně s ovocem či zeleninou a přidáte kapku zdraví prospěšného oleje, třeba toho olivového.

4. Vyvážená strava

Potraviny, které nás chrání před nemocemi, jsou především zelenina, komplexní sacharidy a ty, co podpoří střevní mikroflóru. Samozřejmě i ovoce, dostatek proteinů a kvalitních tuků. Doplňte ořechy a semínka. Strava musí být vyvážená.

5. Hydratace

Pro podporu imunity je také nutný dostatečný pitný režim. Pijte proto během dne dostatek neperlivé čisté vody. Podpoříte metabolismus, očistíte tělo od odpadních látek a dojde k přirozené detoxikaci.

6. Probiotika

Střevní mikroflóra je důležitá pro dobré trávení a tím i silnou imunitu. Pak lépe tělo odolává nemocem. Proto je třeba trávicí soustavu podporovat a posilovat probiotiky. Ve vašem jídelníčku by neměly chybět zakysané mléčné výrobky, jogurty, kefíry či acidofilní mléka a fermentované potraviny, které dělají našim střevům dobře.

7. Česnek, cibule i čili

Účinným prostředkem je také česnek. Udělejte si proto česnečku nebo topinky s česnekem. Pomáhá i cibule. Nechte z ní povolit šťávu, nebo si dejte chleba se sádlem a cibulí, jako naše babičky. Na viry a bakterie zabírá i čili.

8. Pobyt v přírodě

Vyhýbejte se místům, kde je hodně lidí. Vyhledávejte pohyb a čerstvý vzduch v přírodě, které mohou vaší imunitě zásadně prospět. I když je třeba venku pod nulou, vyrazte na procházku do parku nebo do lesa.

9. Blahodárné dotyky a masáže

Masáže dokonale posílí imunitu. Výsledky studií ukazují, že díky masáži se do krevního oběhu uvolní více než o ½ méně stresového hormonu kortizolu. Podobně masáž funguje v každodenním životě. Příval serotoninu a dopaminu, tedy hormonů dobré nálady, pomáhá ke zvýšení naší imunity.

10. Přátelé a pohoda

Pro prevenci onemocnění potřebujeme dobré vztahy. Podle mnoha studií je osamělost spojená se zdravotními riziky. Pokud máme kolem sebe rodinu, kamarády, známé, kolegy a přátele, mnohem lépe se nám zvládá stres a také o hodně lépe čelíme zdravotním problémům a nástrahám bakterií či virů.

11. Otužování a sauna

Střídavý pobyt v horkém a velmi studeném prostředí má pozitivní vliv na odolnost vůči respiračním potížím a virózám. Saunování pomáhá uvolňovat dýchací cesty a odstraňuje stres. Nejlepší je finská sauna alespoň 1x týdně. Můžete se střídavě sprchovat horkou a studenou vodou, kterou vždy sprchu zakončete.

12. Aktivní způsob života

Pohyb je důležitý během celého roku. Nevyhýbejte se procházkám v přírodě a zkuste chodit třeba pěšky i do práce a z práce. V okolí si najděte skupinové lekce cvičení nebo posilovnu. Cvičit však můžete i doma podle videí. Pokud bude tělo v dobré kondici, podstatně se zlepší i váš imunitní systém.

13. Omezení stresových situací

Dlouhodobý stres negativně ovlivňuje imunitní systém. Zkuste se stresovým situacím vyhnout. Je třeba změnit přístup k životu. Základem je dostatek odpočinku, umět říkat někdy ne a soustředit se na ty koníčky, co nás dělají šťastnými. Přidejte sledování zábavného filmu, seriálu nebo pořadu. Smích zvyšuje zásobu bílých krvinek neboli T-lymfocytů, které napomáhají v boji proti nemocem.

14. Milování

Využijte s partnerem společně stráveného času a pomilujte se alespoň 2x týdně. Zvýšíte produkci imunoglobulinu až o 30 %. Ten napomáhá bojovat proti virům a bakteriím.

Autor příspěvku: Pavla Růžičková

Zajímá mě ekologie, příroda, zdravý životní styl, fitness, bydlení i zahrada, ale i ekonomika, osobní rozvoj a všechny zajímavé projekty.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *